Kvistagrans blogg

Alla inlägg under december 2010

Av Kerstin Nilsson - 31 december 2010 12:53

Jaha om man skulle ta och summera detta året i dess skälvande sista timmar.

Året började med att det föddes en valpkull på 7 valpar. alla utvecklade sig bra och har fått riktigt bra aktiva hem. Några jagar redan enligt husses önskan (läs Jonas)   

Hemma har vi lilla Ruth som är en riktigt härlig liten tik. Ganska liten men riktigt bra byggd. Massor av hyss har hon för sig och har en förkärlek för klädnypor.   

Året har väl mest vad gäller hundträning gått ut på att träna liten Mallenutt som numera går under namnet Duracellen Ellen. När hon rör sig står blixten stilla minsann. Tyvärr har hon även utvecklat ett väldans stort jakt/viltintresse vilket gör hennes matte rejält gråhårig och    erfodras.

Men om matten får tänka till lite och det blir lite mindre snö så vore det väl själva sjutton om vi inte skall få ordning på detta också. Men sjutton vet hur jag skall få till det. Det lär visa sig under nästa år.


Doriz är ju bara så mysig och träningsvillig så vi får väl se vad vi eventuellt kan hitta på där. Under 2011 så är ju ingen valpkull planerad efter henne så då blir det ju mera tid för träning.


Valpar planeras efter min fodertik Kvistagrans Trick Or Treat "Kajsa" en tik med stor jaktlust som används i praktisk jakt och som under detta år blev SE VCH.

Hane redan bestämt och honom träffade jag i denna veckan på riktigt. Härlig ung kille som jag blev väldigt förtjust i.

Sen får vi väl se när parningsdagen närmar sig vad det är för väder för det är dryga 50 mil till honom så en ev. backup är tillfrågad.


Ha nu ett riktigt GOTT NYTT ÅR och låt bli smällarna.

  

Av Kerstin Nilsson - 18 december 2010 07:14

Ja ni nog sjutton vart vår skogspromenad en utmaning i går. Hur tänker jag inte berätta  

Kan väl bara säga som så att nu blir det tränande av ovillkorlig lydnad men jag vet en som var trött och en annan som hade varit nöjd om han varit med.   

Så nu lär jag hålla i liten Mallenutt annars blir hon nog stulen för JAKT !!!! Hon skulle definitivt gilla det vill jag lova och hon skulle göra stor succe i vilket jaktlag som helst.

SUCK!!!!!!!!

Av Kerstin Nilsson - 16 december 2010 13:29

I dag har jag varit ute och tränat igen. Ingen seriösare träning mer än inkallning och det satt som en smäck.

I samma veva så tränade jag hopp som under gårdagens träning inte alls fungerade. Men idag satt det så jag får nog skriva om den lilla novellen jag skrev 1993 om Millie och 10 öringarnas försvinnande.

Fast nu får det väl bli 50 öringar då som jag stoppar i alla springor i Mallenuttens huvud.   


I dag är jag riktigt nöjd vi får väl se hur det ser ut i morgon när jag tänker utmana ödet.

jag återkommer säkert i den frågan.

Av Kerstin Nilsson - 14 december 2010 08:05

matte har haft så många möjligheter till roliga kort på oss, men inte sjutton har hon tagit ngt inte. Skyller på att det antingen är för mörkt eller att hon har annat för sig.

Sanningen är att hon är världsämst på att komma ihåg kameran.

Hon har ju tänkt att få till ett julkort hon skall skicka runt till dom som vill ha och dom som inte vill skulle också få :-)

Men det blir väl som vanligt. Klipp och klistra i sista minuten kan vi tro.

För övrigt så tränar vi på med bästa hjälpen och det går riktigt hyfsat faktiskt. Men det börjar nu bli dags att träna lite med lillasystern också. Den behöver definitivt få lite hyfs och fason. ( allt enligt en viss Mallenutt)

Nej nu tror jag matte tänker lämna denna dator och kanske göra något vettigt. Hoppas det innebär lite skogsträning för vår del. Det spritter i benen vill vi lova.

Kram och nospussar från Doriz, Mallenutten och liten Ruth.

Av Kerstin Nilsson - 8 december 2010 08:31

Efter fredagens alltför långa race i skogen av en viss mallenutt/Duracellellen som gick på raketbränsle    så har vi nu efter måndagens svärande över den    hunden varit riktigt på hugget.

Fick ju tänka både en och flera ggr vad orsaken till hennes ohörsamhet kontra mina tidigare hundar är.

Tankarna irrade runt i huvudet så jag blev alldeles yr i mössan.    För inte är det väl så att jag aldrig tidigare haft en hund med så stort viltintresse och jaktlust. men jag kom efter moget övervägande, tänkande och funderande fram till att det har jag haft och skillnaden är bara att med dom har jag tränat ren brukslydnad. Och det har jag inte gjort med Malin p.g.a att jag inte velat dämpa farten.

Fast det vore ju bra att även öka lyhördheten och kontakt och samarbetsviljan så då kallade vi på    och naturligtvis fanns bästa Katta där till undsättning.

Så nu har vi tränat in ordet HÄR och VARSÅGOD plus naturligtvis lite vanlig lydnad. Och peppar peppar i går fungerade det riktigt hyfsat ja i alla fall på klubben. Men vi skall fortsätta och träna samtidigt som vi = Katta och jag skall pyssla lite inför klubbens lydnadstävling ANNANDAG JUL.

Ja samtidigt och samtidigt kanske blev lite fel men åtminstone efter varann. Var sak har sin tid.    Det blir lite svårt att fläta hjärtan och träna hund på en gång fast det är klart tänker man till så skulle det säkert fungera.

Vi var i alla fall riktigt duktiga i går och fixade en hel del Katta och jag. I dag har jag förbenat ont i hela kroppen och jag tror att det mesta beror på att det var halt ute i går och då går jag och spänner mig för att inte ramla omkull.

Har ni tänkt på vad de första de flesta människor gör när dom ramlar? Jo tittar om det var någon som såg en. Åtminstone gör jag det och jag tror att många håller med. Vad dumt för alla kan väl halka och ramla och ibland är det ju bra om någon ser en för då kan man ju få hjälp att komma upp eller till sjukhus om det skulle behövas.

Presentation


Välkommen till hundarnas blogg.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards